Jak wyregulować przerzutkę w rowerze?

Regulacja przerzutek w rowerze jest jedną z ważniejszych czynności, bowiem od tego będzie zależało to, jak będzie działał nam napęd w rowerze. Każdemu rowerzyście zależy na tym, aby zmiana przełożeń była płynna i szybka. Bez żadnych trzasków i utrudnień. 

“Od czego są te dwie śruby na przerzutce?” Śruby oznaczone literami “H” i “L” służą do tego, aby łańcuch nie wyszedł nam poza kasetę, a wiadomo, najgorzej jest, gdy łańcuch wypadnie do strony wewnętrznej koła, a szprychy utrudniają jego wyciągnięcie. Od tego jest właśnie śruba oznaczona literką “L” [low]. 

Ustawiamy w tylnej przerzutce pierwszy bieg i wykonując delikatny obrót korbą sprawdzamy, czy łańcuch nie chce spaść z kasety w stronę szprych. Jeśli tak- dokręcamy śrubę, tylko bez przesady, małą ilością obrotów. Nie powinniśmy też słyszeć terkotania i tego charakterystycznego dźwięku łańcucha, który by chciał zmienić bieg. 

Zaś śruba oznaczona literą “H” obsługuje najmniejszą koronkę kasety. Tam też łańcuch lubi wyjść poza zakres przełożeń. Warto na to rzucić okiem. 

“Do czego służy śruba baryłkowa?” W wielu modelach przerzutek mamy do czynienia z śrubą baryłkową. To jest ta śruba, w którą wchodzi linka z pancerzem do przerzutki. Służy ona do końcowej i dokładnej regulacji przerzutki. 

Jeśli redukując biegi nie wskoczy nam niższe przełożenie, odkręcamy tą śrubę w stronę przeciwną do ruchu wskazówek zegara, tym samym napinając linkę przerzutki. 

Gdy chcemy,aby łańcuch zszedł w stronę mniejszych koronek kasety, musimy dokręcić tą srubę zgodnie z ruchem wskazówek zegara, co spowoduje poluzowanie linki. 

“Oczywiście to nie wszystko!” Musimy oczywiście też co jakiś czas wymieniać linki oraz przeczyścić pancerze ( najlepiej jakimś środkiem penetrująco-smarującym). Linka przerzutki potrafi się z czasem naciągnąć, co powoduje, że za żadne skarby nie wyregulujemy przerzutki.